تولید کنندگان گلاب

تولید کنندگان گلاب در شبکه حرفه ای کسب و کار ویکیوز

تولید کنندگان گلاب

تولید کنندگان گلاب در شبکه حرفه ای کسب و کار ویکیوز

انواع گلاب :

در خصوص گلاب باید این نکته را اذعان داشت که در مسیر تهیه ی آن ، انواع مختلفی را می توان نام برد . در زیر نگاهی خواهیم انداخت به انواع آن :

گلاب سنگین ( درجه یک ) : گلابی است که در یک لیتر آن دست کم ۳۵/۰ گرم اسانس وجود داشته باشد و از ریختن ۳۰ کیلوگرم گل مرغوب ( چیدن آن غیر از ساعات آفتابی روز باشد ) ۴۰ لیتر گلاب به دست آید .

گلاب سبک ( درجه دو ) : استحصال ۴۰ لیتر گلاب که ازدست کم ۱۵کیلوگرم گل بدست می آید .

گلاب دو آتشه : چنانچه پس از یک بار گلاب گیری دوباره به جای ریختن آب روی گل های دیگ ، گلاب به دست آمده قبلی را بریزیم ؛ در این حالت گلاب مجددا با گل تازه تقطیر می شود .

گلاب پس آب : درصورتی که بعد ازعمل تقطیر ازتفاله های گل دوباره گلاب گیری شود ، گلاب به دست آمده را که از کیفیت پایینی برخودار است را پس آب می گویند .

گلاب زیر عطری : گلابی که برای تولید آن به جای گرفتن ۴۰ لیتر گلاب معمول از ۳۰ کیلوگرم گل ، تنها ۷  لیتر گلاب گرفته می شود و بیش تر گرفتن عطر آن مورد نظر است  .

گلاب ناب مزه گس و تلخی دارد . شفاف و بدون رنگ است . هر قدر گلاب تلخ تر باشد اصل تر است البته باید توجه داشت که تلخی گلاب هم باید طبیعی بوده و اسانس مصنوعی نداشته باشد .

عطر گل محمدی :

در حین عمل تقطیر بعد از سرد شدن گلاب و قبل از ورود گلاب به منبع صافی ، در ظرف شیشه ای کوچکی که به همین منظور تعبیه شده عطر قرار می گیرد . از هر تن گل محمدی یک کیلو عطر و ۲۵۰ گرم اسانس به دست می آید . اسانس با دستگاه جداگانه دیگری گرفته می شود .

 منبع : بانک مقالات

گلاب گیری صنعتی

برای تهیه گلاب در مجموع می توان دو نوع روش را نام برد . روش اول روش سنتی است که هنوز نیز در بسیاری مناطق غیر شهر نشین مورد استفاده قرار می گیرد . و روش دوم نیز روش صنعتی است که پر کاربردترین و راحت ترین راه برای مشتری می باشد . در مقاله ی امروز روش تهیه ی گلاب به روش صنعتی را مرور خواهیم کرد .

با توجه به توسعه سطح زیرکشت گل محمدی نیاز به وجود دستگاه های صنعتی با ظرفیت بیشتر پیدا می شود. قسمت های مختلف دستگاه های صنعتی علاوه بر دیگ بخار و ستون مبرد شامل دستگاه سختی گیر، ترموستات ، پرکن ، پاستوریزاتور و دستگاه بسته بندی است .

در روش صنعتی فرآیند گلابگیری ، ازراه تقطیر با بخار آب انجام می شود اما در روش سنتی تقطیر از راه تقطیر با آب انجام میشود .

در تولید صنعتی گلاب یا عرقیجات از ماشین آلاتی که قطعات آن از استیل زنگ ‌نزن است ، استفاده می‌شود . ابتدا گل محمدی در دیگ‌ های استیل قرار گرفته و حرارت ‌دادن غیرمستقیم ( بخار آب ) از لابلای مخلوط گل عبور داده می‌شود . بخار حاصل شده در مبرد یا سردکن که دارای جریان آب سرد می‌باشد ، خنک می شود و بعد از تبدیل شدن به مایع که همان گلاب است به مخازن استیل منتقل می شود .

در مرحله بعد عملیات پاستوریزاسیون و صاف نمودن گلاب آغاز می‌گردد . گلاب به عمل آمده از فیلترهای کاغذی یا پلاستیکی بسیار ریز عبور داده شده سپس در منبع پر کردن بطری‌ ها و یا مخازن بزرگ ، برای ذخیره سازی وارد می شود .

گلاب در بطری های شیشه ای یا یکبار مصرف ریخته می شود . پس از دربندی برچسب‌ گذاری شده و بطریها داخل کارتن قرار می‌گیرند . در روش صنعتی ، گلاب حاصله از نظر ویژگی‌های فیزیکی ، شیمیایی ومیکروبی مطابق استاندارد خواهد بود .

منبع : بانک مقالات

گلاب گیری سنتی:


برای تهیه گلاب در مجموع می توان دو نوع روش را نام برد . روش اول روش سنتی است که هنوز نیز در بسیاری مناطق غیر شهر نشین مورد استفاده قرار می گیرد . و روش دوم نیز روش صنعتی است که پر کاربردترین و راحت ترین راه برای مشتری می باشد . در مقاله ی امروز روش تهیه ی گلاب به روش سنتی را مرور خواهیم کرد.

ابتدا دیگ مسین را بر اجاق قرار می دهند.بعد به اندازه ۳۰ کیلوگرم گل داخل دیگ ریخته و به مقدار ۴۰ لیتر آب اضافه می کنند.

برای جلوگیری از هدر رفتن بخار با واشر پلاستیکی محل اتصال بین دیگ و تغار آب بندی می شود. برای کنترل فشار بخار با پیچ و مهره، تغار به دیگ بسته می شود.

پارچ مسین را در آب گذاشته به وسیله لوله های چدنی آن را مهار می کنند تا به سطح آب نیاید. آنگاه نی چه آلومینیومی را از یک سو در دیگ و از سوی دیگر در پارچ قرار می دهند. گلاب و بخار آب در نی چه تازاویه خمش آن پیش می روند ولی پس از خمش لوله تنها بخار گلاب است که به طرف پارچ پیش می رود و به سبب سردی محیط استخر به مایع تبدیل می شود .

درجه حرارت روی ۹۵ درجه کنترل می شود. درطی گلابگیری شدت شعله آتش باید ملایم و یکنواخت باشد. هر چه زمان تقطیر بیشتر باشد، محصول بهتری به دست خواهد آمد.

تفاله های مانده دردیگ گلاب که بنگل نامیده می شود، به مصرف دام و کود باغی میرسد.

قیمت هر کیلو گل محمدی بسته به کیفیت بین ۲۵۰۰ تا۳۵۰۰ تومان است. از هر کیلو گل ۵/۱ لیتر گلاب درجه یک به دست می آید. که قیمت هر لیتر آن ۲۴۰۰ تومان می باشد.

منبع : بانک مقالات