تولید کنندگان گلاب

تولید کنندگان گلاب در شبکه حرفه ای کسب و کار ویکیوز

تولید کنندگان گلاب

تولید کنندگان گلاب در شبکه حرفه ای کسب و کار ویکیوز

آشنایی با گلاب و گلاب گیری در قمص

 گلابگیری از گلستانهای محمدی قمصر، هر سال ازابتدای اردیبهشت آغاز شده و تا پایان خرداد ماه ادامه می یابد. این شهر با داشتن کارگاه های متعدد گلاب گیری و عرقگیری درجهان مشهور است. کارگاهها به سه بخش سنتی، نیمه سنتی و صنعتی تقسیم می شوند.

گلابگیری از گلستانهای محمدی قمصر، هر سال ازابتدای اردیبهشت آغاز شده و تا پایان خرداد ماه ادامه می یابد. این شهر با داشتن کارگاه های متعدد گلابگیری و عرقگیری درجهان مشهور است. کارگاهها به سه بخش سنتی، نیمه سنتی و صنعتی تقسیم می شوند.

معمولا عرق گیری وگلاب گیری در بین صاحبان این حرفه موروثی میباشد. ازبین صد درصد خانوارهای گلاب گیر، ۶۱ درصد دارای گلاب گیری غیراقتصادی و معیشتی و تنها ۳۹ درصد از خانوارها دارای گلاب گیری اقتصادی هستند.

در یک گلستان از سال سوم به بعد تولید گل، اقتصادی میشود. به طورمعمول روند تولید گل تا زمان ۹ تا ۱۲ سالگی بوته، افزایشی و پس از آن کاهشی است.گلدهی طی ۳۰ تا ۴۵ روز کامل می‌شود. حداکثر گل‌دهی در فاصله زمانی ۱۰ تا ۲۰ روز از شروع آن است که اصطلاحاً به این زمان «شور گلدهی» می‌گویند.

پیش از طلوع آفتاب مردان و زنان گلچین، شروع به چیدن گلهای باغ کرده و پس از آن گلبرگها به کارگاهها منتقل می شود. یک کارگر در هر روز می‌تواند ۵۰ تا ۷۰ کیلوگرم گل تازه برداشت کرده و براساس آن مزد دریافت کند.

ابزار سنتی :

دیگ مسی با ظرفیت ۱۲۰ تا ۱۵۰ لیتر

تغارسفالین که امروز جای خود را به تغار مسین داده و به عنوان سرپوش دیگ به کار می رود. البته مزیت تغار سفالین این بود که عطر گل را نمی سوزاند.

چهار عدد نی چه چوبین یا سفالین تو خالی که دو به دو در انتها به یکدیگر متصل شده و به همدیگر راه داده میشوند و در نیمه با زاویه ۴۵ درجه تا شده و رابط بین دیگ و پارچ هستند.(امروزه نی چه جای خود را به لوله های آلومینیومی داده است.)

پارچ دسته دار مسین با ظرفیت حدود ۳۰ تا ۴۰ لیتر که در داخل آب سرد قرار می گیرد تا بخارهای گل در داخل آن به مایع تبدیل شود.

دستگاه گرمایشی به نام شاخه که با سوخت گاز یا گازوییل کار می کند.

ظرفیت دیگ حداکثر ۳۰ کیلوگرم گل، بامخلوط ۴۰ لیتر آب می‌باشد. حدود ۴ ساعت طول می کشد تا یک پارچ گلاب به ظرفیت ۴۰ لیتر بدست آید. هر دستگاه در شبانه روز، می‌تواند ۳ تا ۴ نوبت گلاب‌گیری کند که در مجموع، مقدار مصرف گل ۹۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم در شبانه روز خواهد بود.

منبع : بانک مقالات

انواع گلاب و خواص آن

انواع گلاب:

گلاب سنگین(درجه یک): گلابی است که در یک لیتر آن دست کم ۳۵/۰ گرم اسانس وجود داشته باشد و از ریختن ۳۰ کیلوگرم گل مرغوب (چیدن آن غیر از ساعات آفتابی روز باشد) ۴۰ لیترگلاب به دست آید.

گلاب سبک (درجه دو): استحصال ۴۰ لیتر گلاب که ازدست کم ۱۵کیلوگرم گل بدست می آید.

گلاب دو آتشه: چنانچه پس از یکبار گلاب گیری دوباره به جای ریختن آب روی گل های دیگ، گلاب به دست آمده قبلی رابریزیم؛ در این حالت گلاب مجددا با گل تازه تقطیر می شود.

گلاب پس آب: درصورتی که بعد ازعمل تقطیر ازتفاله های گل دوباره گلاب گیری شود، گلاب به دست آمده را که از کیفیت پایینی برخودار است را پس آب می گویند.

گلاب زیرعطری: گلابی که برای تولید آن به جای گرفتن ۴۰ لیتر گلاب معمول از ۳۰ کیلوگرم گل، تنها ۷ لیتر گلاب گرفته می شود وبیش تر گرفتن عطر آن مورد نظر است .

گلاب ناب مزه گس و تلخی دارد. شفاف و بدون رنگ است. هرقدر گلاب تلخ تر باشد اصل تر است البته باید توجه داشت که تلخی گلاب هم باید طبیعی بوده و اسانس مصنوعی نداشته باشد

 

عطر گل محمدی:

در حین عمل تقطیر بعد از سرد شدن گلاب و قبل از ورود گلاب به منبع صافی، در ظرف شیشه ای کوچکی که به همین منظور تعبیه شده عطر قرار می گیرد. از هر تن گل محمدی یک کیلو عطر و ۲۵۰ گرم اسانس به دست می آید. اسانس با دستگاه جداگانه دیگری گرفته می شود.

 

خواص گلاب:

حضرت رسول (ص) هر دو کف را از گل سرخ پر کرده چون نزدیک به مشام خود بردند، فرمودند که این بهترین گل های بهشت است بعد از گل مورد.

گلاب قلیایی است. گرمی درون را از بین می برد. در گذشته گلاب در پزشکی سنتی برای درمان دردهای رماتیسمی، تقویت قلب، اعصاب و معده و رفع پاره ای از سردردها و بی هوشی کاربرد داشته است. برای بیماریهای گوارشی مانند نفخ، دل به هم خوردگی و اسهال مزمن مفید است . از بخور آن می توان برای درمان گلودرد، ناراحتی سینه و بیماری های تنفسی استفاده نمود.

گلاب در پخت انوا ع شیرینی، بستنی، غذا وتهیه شربت استفاده می شود. بیشترین کاربرد گلاب درایران، در آیین های دینی، زیارتگاه ها و مکان های متبرک ونیز درجشن ها و مناسبت های دیگر است. هر ساله قبل از موسم حج خانه کعبه با گلاب قمصر شستشو داده می شود.

در قمصر پس از فصل گل، کار گرفتن عرقیات گیاهی آغاز می شود. روش کار عرق گیری هم مثل گرفتن گلاب است.

منبع : بانک مقالات

کیک گلاب و ماست

کیک گلاب و ماست :

طعمی متفاوت را با کیک گلاب و ماست تجربه کنید.

مواد لازم :

گلاب : یک چهارم پیمانه

آرد: 200 گرم

ماست :نیم پیمانه

تخم مرغ  :3 عدد

شکر: یک پیمانه

روغن مایع : نیم پیمانه

هل سائیده : 1/4 ق چ

بیکینگ پودر : یک قاشق مربا خوری

پودر پسته: در صورت تمایل برای روی کیک


مواد لازم برای شربت کیک:

شکر نصف پیمانه

آب 1/3 پیمانه

گلاب: 1/4 پیمانه

زعفران سائیده : نوک ق چ

فر روی 180 درجه روشن کنید

سفیده رو میزنیم تا سفید و سفت بشه و از ظرف نریزه و میذاریمش تو یخچال : 

زرده ها و شکر و هل رو حدود 3 دقیقه میزنیم تا سفید و کشدار بشه

حالا گلاب و ماست  رو اضافه و خوب میزنیم

روغن رو هم اضافه و مخلوط میکنیم

آرد و بیکینگ پودر رو 3 بار الک کرده و آرام در دو مرحله به مواد اضافه کرده و با لیستک به صورت دورانی مخلوط میکنیم

سفیده رو آرام و در دو مرحله به مایه اضافه کرده و با لیستک به صورت دورانی و آرام با مواد مخلوط میکنیم

کف قالب کاغذ روغنی میندازیم

مایه رو تو قالب می ریزیم. دقت کنین که این مایه خیلی سفت نیست و اگه خیلی ارتفاع مایه کیک زیاد باشه داخل کیکتون خام می مونه.

قالب انتخاب کنید که ارتفاع مایه از 2 سانت بیشتر نشه.میتونید روی مایه کنجد ، خلال پسته یا بادام یا گردو و ... بریزید 

قالب رو به مدت 40 تا 50 دقیقه یا زمانی که تستر تمیز از کیک خارج بشه در فر بذارید 

کیک رو از فر خارج کرده و از قالب دربیارید و کاغذ روغنی رو از پشتش جدا کنید تا هنوز کیک داغه با چنگال روش سوراخهایی ایجاد کنید و شربت که خنک شده رو روی کیک بریزید

و با خلال پسته روشو بپوشونید

بذارید خنک بشه سپس به اندازه دلخواه برش بزنید

 

ویکیوز

منبع: چف آرتیس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شیرینی گلاب اصفهان

شیرینی گلاب

شیرینی گلاب یکی از سوغات اصفهان است که مطمئنا با امتحان آن لذتی فراتر از یک یک شیرینی را خواهید داشت .

طرز تهیه این شیرینی آنقدر ساده و بی دردسر است که شما میتوانید در کمترین زمان بهترین شیرینی را تهیه کنید .

مواد مورد نیاز برای شیرینی گلاب :

شیرخشک  200 گرم

شیر 1پیمانه

روغن به میزان لازم

بکینگ پودر 1قاشق مربا خوری

پودر هل 1 قاشق مربا خوری

آرد برنج 100 گرم

گلاب 1 پیمانه

دستور پخت :

ابتدا آرد برنج، شیر خشک و روغن را با قاشق مخلوط کرده، سپس بکینگ پودر،پودر هل و شیر را افزوده و با دست ورز می دهیم تا خمیری یکدست به وجود آیدآنگاه از خمیر به اندازه ی یک گردو برداشته و گرد می کنیم. داخل قابلمه روغن فراوان می ریزیم و گلوله ها را در روغن شناور سرخ می کنیم؛ تا طلایی رنگ شود

حال گلاب و آب و شکر را باهم ترکیب کنید بگذارید روی حرارت بجوشد تا یک شیره بدست آید و شکر در آن کامل حل گردد.

سپس روی گلوله های خوشمزه ریخته و آن هارا با پودر شکلات و نارگیل و پودر پسته تزئین نمایید.

شیرینی های رنگی و خوش مزه شما آماده است .

نوش جان

ویکیوز