تولید کنندگان گلاب

تولید کنندگان گلاب در شبکه حرفه ای کسب و کار ویکیوز

تولید کنندگان گلاب

تولید کنندگان گلاب در شبکه حرفه ای کسب و کار ویکیوز

جشن گلاب‌گیری

مقدمه

 پیدایش گل سرخ از لحاظ تکامل گیاه‌شناسی به حدود 50 میلیون سال قبل نسبت داده می‌شود. گسترش این گیاه در مناطق مختلف آب و هوایی، واریته‌های متفاوت و متعددی از آن ایجاد کرده است. در این میان گل سرخ محمدی قمصر از گونه «DOMASK-ROSE» به دلیل شرایط ویژه اکولوژیک منطقه، تغییر ساختار ژنتیک یافته و بهترین واریته گل محمدی را از حیث جنس، نوع و مقدار اسانس ایجاد کرده است.

ویژگی‌های گلاب قمصر

 

 

 

گلاب به عنوان ماده‌ای مقطر، معطر و مقدس با کاربردهای گوناگون، از دیرباز مورد توجه ساکنان منطقه بوده و طبق مستندات مختلف موجود، نشان از سابقه‌ای کهن به ویژه در شهر قمصر دارد. آثار وجود گل در منطقه از نقوش بر جای مانده بر سفالینه‌های سیلک تا اشعار و سفرنامه‌های دانشمندان مختلف دیده می‌شود که همگی بر وجود گل در قمصر تأکید کرده‌اند.

خطّه گل‌خیز قمصر که در فاصله 30 کیلومتری کاشان قرار دارد، وسیع‌ترین و خوش رایحه‌ترین گلستان این سرزمین است. قمصر علاوه بر سابقه پرورش گل، اصیل‌ترین و تکنیکی‌ترین روش تولید گلاب را به خود اختصاص داده است. یکی از منحصر به فردترین شیوه گلاب‌گیری اولیه در این منطقه، اسانس‌گیری به روش موسوم به «ترمذی» (تولید گلاب با غلظت بالا) است. از گذشته تا کنون بیش از 200 نوع تکنیک در زمینه وجود داشته است. اگرچه گلاب‌گیری رایج امروزی صنعتی ساده به حساب می‌آید و در اغلب نقاط کشور نیز به همین سبک انجام می‌شود، اما تهیه گلاب ناب مستلزم رعایت نکات زیادی است که در واقع نیاز به دانستن هنر گلاب‌گیری دارد.

مراحل تهیه گلاب

 

در آیین گلاب‌گیری، گل‌های سرخ محمدی چیده شده، در دیگ مخصوص ریخته و از آن گلاب ناب آتشین استحصال می‌شود.

زمان برگزاری جشن گلاب‌گیری

 

 

آیین‌های گل‌چینی و گلاب‌گیری در قمصر و سایر نقاط گل‌خیز کاشان هر سال از اوایل اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد و همه ساله افزون بر دو میلیون گردشگر از مزارع گل محمدی و مراسم زیبای گل‌چینی و تولید عطر و گلاب دیدن می‌کنند.

مراسم گلاب‌گیری در دیگر نقاط ایران

 

 

لازم به ذکر است که فصل گلاب‌گیری از گل‌های صورتی رنگ محمدی فقط در قمصر کاشان صورت نمی‌گیرد بلکه میمند که در 100 کیلومتری شیراز در استان فارس قرار دارد نیز از دیگر نقاطی است که در آن گلاب‌گیری به دو شیوه سنتی و صنعتی انجام می‌شود.

 منبع : بانک مقالات

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.